Kernwaarden
In de samenwerking en in het handelen van het SWV, staan de volgende kernwaarden centraal:
Passend onderwijs zou eerst en vooral gestalte moeten krijgen in het dagelijkse handelen van de school, in en rond de klas en de leerling. De doelstellingen van passend onderwijs worden voor een groot deel gerealiseerd in de dagelijkse, pedagogisch-didactische context. Aandachtspunten hierbij zijn differentiëren, opbrengstgericht en handelingsgericht werken en professionalisering.
Eenvoud en transparantie zijn leidend beginsel bij de bestuurlijke inrichting van het swv. Een effectieve en efficiënte bestuurlijke organisatie kan zich ontwikkelen als ze uitgaat van eigen kracht en zelf organiserend vermogen.
Verbinden, kennis delen en samenwerken is de basis van de samenwerking op alle niveaus binnen de organisatie. De dialoog speelt een cruciale rol in de opdracht van het swv, omdat dialoog , in tegenstelling tot discussie, de openheid en intentie schept om van elkaar te leren en standpunten te heroverwegen.
Kwaliteitsbeleid is een integraal onderdeel van passend onderwijs. Het handelen op alle niveaus zou gebaseerd moeten zijn op deze visie. Het swv wil weten of het zijn werk goed doet en of de werkzaamheden bijdragen aan de doelstellingen, om zich van daaruit verder te kunnen ontwikkelen.
De uitwerking van passend onderwijs heeft, naast een hoogwaardige inhoudelijke component, een goed ingerichte administratieve functie en een gezonde bedrijfsvoering nodig. Het swv legt hier transparant en efficiënt verantwoording op af. De bedrijfsvoering is gezond, er is een up-to-date risicoanalyse en de reserves passen bij de risicoanalyse. Uitgangspunt is dat middelen van het swv ten goede komen aan de ondersteuning van leerlingen.
De ondersteuning via middelen van het swv, richt zich op leerlingen in de voortgezet onderwijs-leeftijd die extra ondersteuning nodig hebben op school. Een goede ondersteuningsstructuur en uitvoering van de basis- en breedteondersteuning zorgen voor een handelingsgericht klimaat dat ten goede komt aan alle leerlingen.
Leerlingen met een cluster 1- en cluster 2-indicatie vallen buiten de verantwoordelijkheid van het swv. Omdat een aantal van deze leerlingen op de vo-scholen zit, wordt samengewerkt met de instellingen voor cluster 1- en cluster 2-onderwijs. Deze samenwerking komt tot uiting in de afspraken tussen de individuele vo-school en de betreffende instelling.
Er is sprake van een gedeelde en een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De scholen zijn in het kader van zorgplicht zelf verantwoordelijk voor het onderwijs en de basis- en breedteondersteuning. Het swv faciliteert de scholen met deskundigen en middelen. Het swv is primair verantwoordelijk voor een dekkend aanbod aan ondersteuning en het beoordelen van de toelaatbaarheid tot het voortgezet speciaal onderwijs (vso), maar betrekt hierbij de partners in het veld.
스포츠천국스포츠천국.net은 안전하고 다양한 정보, 게임, 매력적인 프로모션을 제공하는 신뢰할 수 있는 플랫폼입니다.